Відповідь
на питання «навіщо
читати?» визначається
конкретними життєвими обставинами. Всесвітня організація охорони здоров’я,
включивши грамотність (у тому числі вміння читати і писати) до числа дванадцяти
найважливіших показників, що визначають здоров’я нації, тим самим стверджує, що
читати потрібно, щоб повноцінно жити: пізнавати, отримувати освіту,
спілкуватися, вирішувати складні життєві проблеми, переживати різні
психологічні стани, радіти, співпереживати, дивуватися.
Світова література як одна з
головних дисциплін гуманітарного циклу є потужним засобом формування духовного
світу людини. На думку одного з провідних вчених-філологів В.С. Непомнящего,
«література – це протиотрута вульгарності і моральній потворності. Не можна
допустити, щоб викладання літератури перетворилося на «інформацію». Адже сенс
викладання не в тому, щоб навчити так само геніально писати, як Пушкін, чи у
вільний від серйозних справ час «отримувати задоволення» від стилістичних
красот. Висока культура – це насамперед система цінностей…» [цит. за: 2]. Досвід показує, що дитині достатньо вжитися в
одну «велику» книгу, щоб страх перед читанням пройшов.
Є кілька шляхів взаємодії з учня
з книгою на уроках літератури. Це може бути вектор: від книги – до учня. Інші
вчителі обирають протилежний напрям: від учня – до книги. Але ці два шляхи не
досконалі. Ми обираємо найбільш гуманний, живий, особистісно орієнтований шлях:
від
учня – через книгу – до учня.
Друкована
книга, не дивлячись ні на що, залишається на висоті попиту: багатьом підліткам
подобаються запах книг і специфічний дух, який панує в бібліотеках, книжкових магазинах. Все частіше організовуються виставки картин майстрів пензля
різних часів і народів, присвячені людині, захопленій книгою: Рембрандт «Читаючий
Тітус», Ж.-О. Фрагонар «Дівчина, що читає», Дж. Арчімбольдо «Бібліотекар», С.
Боттічеллі «Мадонна з книгою», Ф. Буше «Портрет маркізи Помпадур», О.
Кіпренський «Читачі газет в Неаполі», О. Ренуар «Усамітнення», К. Сомов
«Портрет дами в блакитному», І. Крамськой «Портрет дружини Софії Миколаївни»,
Б. Кустодієв «Портрет К.Б. Кустодієва», Є. Флерова «Дід і онук біля вікна», Я.
Альперович «За читанням», С. Андріяка «Гасова лампа і старі книги» та багато
інших.
Треба читати! Треба читати! –
кажуть нам люди мистецтва:
«- Щоб розширювати
кругозір.
- Щоб вчитися.
- Щоб
отримувати інформацію.
- Щоб знати,
звідки ми з’явилися.
- Щоб знати,
хто ми.
- Щоб краще
розуміти інших.
- Щоб знати,
куди ми йдемо.
- Щоб зберегти
пам’ять про минуле.
- Щоб
орієнтуватися в сьогоденні.
- Щоб переймати
досвід минулих поколінь.
- Щоб не
повторювати дурниці наших предків.
- Щоб виграти
час.
- Щоб сховатися
від дійсності.
- Щоб шукати
сенс життя.
- Щоб зрозуміти
основи нашої цивілізації.
- Щоб
вгамовувати свою допитливість.
- Щоб
розважитися.
- Щоб
підвищувати культурний рівень.
- Щоб
спілкуватися» .
Цілком очевидно, що книга залишиться
як явище культури. Читати ми не перестанемо!
Немає коментарів:
Дописати коментар