четвер, 12 липня 2018 р.

Метод "Сенкан"


Сенкан (синкан, синкант) — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків. Французькою це слово звучить як «cinquains», англійською – «cinquain»
, російською – «синквейн».
Історичні відомості про сенкан
З великою мірою упрощення, сенкан можна охарактеризувати як особливу форму білого вірша. Це короткий поетичний твір, жанр в японському стилі, що складається з п’яти рядків і пишеться за визначеними правилами.
Винайдено сенкан в США на початку ХХ ст. Основоположницею жанру і творцем цієї поетичної форми є американська поетеса Аделаїда Крепсі (1878-1914), пошановувачка східної культури, словесник, викладач основ поетики. Книга «Сто віршів Стародавньої Японії» та знайомство з японськими жанрами хоку і танка надихнули її на створення власного оригінального поетичного стилю – стансу, який складався з п’яти рядків і містив 22 склади. Сенкани ввійшли до її збірника «Поезія» («Verse»), який був виданий в 1914 році вже після смерті поетеси, скоро став надзвичайно популярним у всьому світі та кілька разів перевидавався. Америанське походження цієї форми під впливом японських мініатюр призвело до того, що іноді сенкан ще називають «американське хоку».
Різновиди сенканів
За сто років свого існування сенкан як жанр розвивався і на сьогодні має кілька різновидів: традиційний сенкан, зворотній сенкан, дзеркальний сенкан сенкан-метелик, корона сенканів, гірлянда сенканів, дидактичний сенкан, тощо.
Дидактичний сенкан укладається не за певною кількістю складів, а згідно зі змістовими і синтаксичними вимогами до кожного рядка. Такий твір – це п’ятирядковий неримований вірш, що складається за заданим алгоритмом із одинадцяти слів. Цей різновид сенкану розвився у практиці американської школи з дидактичною метою як спосіб підвищення креативності учнів та як ефективний прийом розвитку образного мовлення, який дозволяє швидко отримати результат. З кінця 90-х років дидактичний сенкан поширився і на пострадянському педагогічному простірі (Росія, Україна тощо).
Добре відома формула (схема, план, алгоритм) створення дидактичного сенкану. Вона доволі проста:
1. Іменник (тема).
2. Два прикметники (яке воно?)
3. Три дієслова (що воно робить?)
4. Фраза-висновок з чотирьох слів.
5. Іменник-синонім до теми, або ж слово асоціація до теми.
Вода
Криштальна, свіжа.
Дзюрчить, струмує, переливається.
Вона вічно тече, як
Життя.
Старий
Справжній, сильний.
Жив, вирів, боровся.
Можна знищити, перемогти – ні!
Тріумфатор.
(Образ Сантьяго за повістю Е.Хемінгуея «Старий і море» .)
Робінзон
Наполегливий , сміливий
Виживає, витримує, повертається
Неперевершений майстер виживання на острові
Мандрівник

Немає коментарів:

Дописати коментар